راهنمای استفاده از ساید بای ساید

 

 * عملکرد سرما زایی در ساید بای ساید به چه صورت می باشد؟

   در یخچالهای ساید بای ساید سرما در قمست فریزر ایجاد می گردد و توسط فن به یخچال منتقل می گردد برای انتقال سرما از فریزر به یخچال یگ دریچه در قسمت بالا سمت چب تعبیه شده است که به کمک کنترل هوشمند برد الکترونیکی باز یا ۴۵ درجه ویا بسته می شود و بدین شکل سرما در یخچال کنترل می گردد.

 

* آیا از فیلتر بیرونی برای ساید باید استفاده کرد و چه مزیتی دارد؟

   استفاده از فیلتر بیرونی برای هیچ دستگاهی الزامی نیست ، اما در مناطقی که سختی آب بالا می باشد و یا آب برای نوشیدن مناسب نیست بهتر است که از فیلتر بیرونی یا دستگاه تسویه آب استفاده نمود با این کار عمر دستگاه افزایش خواهد یافت .

   نکته : اگر سختی اب منطقه شما بالاتر از ۳۰۰ می باشد استفاده از فیلترهای سختی گیر الزامی می باشد در صورت عدم استفاده پس از چند سال مجاری های داخلی دستگاه جرم می گیرید و شیرها الکترونیکی مربوطه خراب می گردد .

 

* دمای مناسب برای فریزر و یخچال یا ساید بای ساید چه دمایی می باشد؟

   دمای استاندارد برای فریزر ۱۸- درجه سانتیگراد وبرای یخچال ۵ درجه سانتیگراد می باشد که این دماها برای حداقل مصرف انرژی و بیشترین راندمان مناسب می باشند .

   دماهای قابل تنظیم برای قسمت یخچال از ۲+ درجه سانتیگراد تا ۸+ 

   دمای قابل تنظیم برای قسمت فریزر از ۱۶-  درجه سانتیگراد تا ۲۴-

   حالت سوپر فریز برای فریزر دما  کمتر  از ۲۴-  تا ۱۲ ساعت برای مدل و برندهای مختلف کمی متفاوت است

   حالت سوپر یا شاپینگ برای قسمت یخچال بین صفر در جه سانتیگراد تا ۲+ درجه سانتیگراد

* فیلتر داخلی یا خارجی برای ساید بای ساید چه مزیتی دارد ؟

   استفاده از فیلتر در لوازمی که به آب متصل می باشد الزامیست و علت آن بخاطر وجود املاح و مخصوصا آهک و دیگر در املاح معدی قابل رسئب شدن در آب آشامیدنیست وظیفه فیلتر جذب این املاح و به اصطلاح سبکتر شدن آب و همجنین خوش تعم کردن آب است .

   هر فیلتر تسویه آب برای خود استاندارد خاصی دارد که اقلب بر اساس لیتر یا گالن بر روی فیلتر ثبت می گردد که پس از گذشت این مقدار آب از آن باید تعویض شود در صورت عدم تعویض ،  فیلتر عمل عکس انجام داده یا باعث کاهش فشار آب می شود .

  بیشتر لوازمی که نیاز به فیلتر تسویه آب دارند دارای سیستم داخلی محاسبه زمان تعویض فیلتر را هم دارند که به روش های زیر این زمان تعویض محاسبه می شود .

 1. یک زمان ثابت برای تعویض بدونه در نظر گرفتن مقدار آب استفاده شده مثلا یک ، دو ، چهار یا شش ماه .

 2. محاسبه میزان آب مصرف شده به کمک تعداد دفعات و زمان باز شدن شیر برقی مربوطه در مسیر فیلتر که بصورت الکترونیکی کنترل می شود.

 3. محاسبه آب بوسیله قطعه الکترونیکی دقیق که کاملا محاسبه می کند که چقدر آب از فیلتر عبور کرده .

 4. روش های بالا کاملا دقیق نمی باشد ولی در سیستم های جدید لوازم ، مخصوصا برند آاگ و الکترولوکس (مدلهای جدید) یک بخش نرم افزار و حافظه دائمی که با قطع برق هم پاک نمی شود بر اساس سیختی آب و میزان املاح و همچنین محاسبه دقیق حجم آب مصرف شده آلارم تعویض فیلتر داده می شود .

— با توجه به توضیحات بالا وقتی چراغ فیلتر دستگاه روشن شد باید فیلتر تعویض گردد و اقدام به ریست فیلتر و تعویض نکردن آن عمر غیر اصولی خواهد بود .

— ریست کردن فیلتر دستگاه یا به اصطلاح خاموش کردن آن ( به معنی آن است که فیلتر را عوض کرده ایم ) و دستگاه از اول شروع به محاسبات مربوطه می کند.

*  اگر چراغ فیلتر ساید بای ساید روشن شد چه باید کرد ؟

   چراغ فیلتر اساسا زمانی روشن می شود که از مدت زمان استفاده فیلتر گذشته باشد یا عمر مفید فیلتر تمام شده باشد .

— در لوازم مختلف و برندهای مختلف ریست فیلتر متفاوت می باشد ولی چند نمونه ای که بیشتر برندها استفاده می کنند به شرح زیر می باشد .

 1. دکمه مخصوص فیلتر که کنار آن به لاتین نوشته شده است  (Filter) چند ثانیه این دکمه را نگه دارید

 2. دکمه مخصوص فیلتر که کنار آن یک علامت دایره با چند نقطه داخلش هک شده است چند ثانیه این دکمه را نگه دارید

 3. ورود به قسمت منوی اصلی و بخش ریست فیلتر و ریست الکترونیکی (مدلهای دارا منو)

 4. دکمه های ترکیبی : مدلهایی که در قسمت آبریز دارای دو دکه مختلف هستند و همچنین کلید روشن خاموش اصلی در کنار دستگاه موجود می باشد که باید یک دکمه نگه داشته شده و همزمان دستگاه روشن شود و پس از چند ثانیه علامت تعویض فیلتر پاک می گردد .

 

اجزا تشکیل دهنده یخچال فریزر :

۱- کمپرسور :

مجموعه ای مکانیکی شامل میل لنگ ،پیستون و سوپاپ ها می باشد.که میل لنگ توسط یک موتور آسنکرون که داخل محفظه کمپرسور قرار دارد.می چرخد و در نتیجه پیستون مانند یک تلمبه عمل کرده با باز و بسته شدن سوپاپ ها گاز موجود در سیلندر و لوله ها به گردش در می آید. گاز مرتبا” از لوله برگشت مکیده شده با فشار وارد لوله رفت می شود بنابراین گاز سرما ساز مدام در حال حرکت بوده به ترتیبی که در ادامه ذکر خواهد شد عمل سرما سازی انجام می شود . روی بدنه کمپرسور معمولا” سه لوله دیده می شود : الف-لوله رفت یا فشار گاز ب- لوله بر گشت یا مکش ج- لوله کور یا لوله مخصوص شارژ گاز .

۲-کندانسور :

(رادیاتور خنک کننده):از آنجایی که گاز در کمپرسور تحت فشار قرار میگیرد (تا آماده حرکت درون لوله های مسیر شود) حرارت گاز افزایش یافته واگر به طریقی این گرما از گاز سلب نشود و یا تعدیل نگردد عمل سرما سازی مختل می شود . از این رو همواره گاز تحت فشار قرار گرفته پس از کمپرسور وارد لوله های مارپیچ مانندی میشود که جایگاه این لوله در یخچال های خانگی پشت یخچال است.

۳- فیلتر یا درایر :

از آنجا که ممکن است گاز پس از عبور از کندانسور جرم های آن را حمل کند یا گاز دارای رطوبت باشد،لازمست قبل از سرما سازی کاملا” پاک و خشک شود . به همین منظور پس از رادیاتور از فیلتر(درایر) عبور میکند درایر دارای دو لوله ارتباطی است که یکی از لوله ها سطح مقطع بزرگتری دارد و در واقع محل اتصال آن به خروجی کندانسور است . در این ورودی درایر شبکه های توری بسیار ریز به منظور سلب جرم و یا جداره های فرسوده شده لوله های کندانسور است.لوله دوم درایر سطح مقطع بسیار کمتری دارد تا بدینوسیله گاز پس از درایر تحت فشار بسیار زیاد قرار گیرد.

درون درایر را از موادی بنام سیلیکات یا سیلیکاژل پر می کنند . این مواد خاصیت رطوبت زدایی داشته و گاز پس از عبور رطوبت خود را تماما” به این مواد میدهد وخشک می شود بمرور بر اثر کار کرد زیاد رنگ قهوه ای بسیار روشن این مواد به تیرگی می نهد و این تغییر حالت در واقع بیانگر پایان توانایی این مواد جهت رطوبت زدایی است از اینرو پیشنهاد می شود به هنگام تعویض کمپرسور یا شارژ گاز مجدد یخچال درایر را نیز تعویض نمایید تا سرما سازی کیفیت مطلوب را داشته باشد.

۴- اواپریتور (محفظه تولید یخ) :

از آنجا که آلومینیوم در انتقال سرما از توانایی بالایی برخور دار است به طور معمول اواپراتور را از لوله های مارپیچ آلومینیومی می سازند و از آنجا که بتوسط بسته شدن درب جای یخی هوا درون اواپریتور مسدود می شود ،تبخیر مداوم سرما در اواپریتور دما را شدیدا”کاهش می دهد بگونه ای که آب و یا هر ماده غذایی دیگری درون اواپریتور منجمد می شود. اواپریتور نیز مانند درایر دو لوله ارتباطی با سایر اجزاء مکانیکی دارد ،لوله ورودی اواپریتور بسیار باریک است ودر واقع نقطه اتصال آن به لوله مویی است. لوله خروجی اواپرایتور سطح مقطع بیشتری دارد و به لوله بر گشت کمپرسور می رسد.

۵- کاپیلاری تیوب(لوله مویی) :

به سبب قطر بسیار کمی که داراست لوله مویی نامیده می شود . جایگاه آن بین خروجی فیلتر (درایر)و ورودی اواپریتور است. قطر وطول آن در کیفیت سرمای ایجاد شده بسیار با اهمیت است در رابطه با نقش سرما سازی آن در ادامه بحث خواهد شد. در شکل زیر مجموعه قطعات مکانیکی شامل: کمپرسور-کندانسور – لوله مویی- درایر و اواپریتور دیده می شود.

اجزاء الکتریکی یخچال

۱- موتور الکتریکی: همانگونه که قبلا” نیز ذکر شد موتور الکتریکی با یک مجموعه مکانیکی کمپرسور یخچال را تشکیل می دهند. موتور یخچال از نوع آسنکرون بوده ودر یخچال های مختلف نوع راه انداز خازنی و یا بدون خازن آن مورد استفاده قرار می گیرد. سرهای خروجی موتور از بدنه کمپرسور خارج شده و به سایر قطعات الکتریکی متصل می شود . معمولا” سر های خروجی شامل سه سر سیم که مانند شکل یکی از سر سیم ها متعلق به سیم پیچ اصلی ،سرسیم دوم مربوط به سیم پیچ کمکی وسر سیم سوم مشترک بین اصلی و کمکی است.بر روی بدنه بعضی از کمپرسور ها حروفی خاص،سر سیم ها را از یکدیگر تفکیک می کند.

۲-ترموستات(اتومات):عمل تنظیم سرما در یخچال بتوسط ترموستات صورت می گیرد .اجزاء اصلی ترموستات عبارتند از:

۱- بدنه فلزی

۲-کنتاکت های اتصال

۳- فانوسک محتوی گاز

۴- لوله مویی

۵- لوله بلو

۶- فنر و اهرم ها

۷- پیچ تنظیم

معمولا” لوله بلوی ترموستات را به قسمت تحتانی ویا سقف اواپرایتور متصل می سازند و با قرار دادن ترموستات در حالت وصل ،کمپرسور شروع بکار می کند.با سرد شدن اواپرایتور گاز درون لوله بلو ،لوله مویی و به تبع آن ها فانوسک تقلیل حجم داده و جمع می شود و با جمع شدن آن اهرم اتصال کلید درون ترموستات بطرف پایین کشیده شده و فاز موتور قطع می گردد. با خاموش شدن موتور و توقف کار کمپرسور،سرمای محیط یخچال ،بالاخص اواپرایتور کاهش یافته و گاز درون فانوسک ترموستات فعال شده و بر اثر گرم شدن محیط اضافه حجم یافته و فانوسک بزرگتر می شود . با افزایش حجم فانوسک کلید ترموستات بحالت وصل در آمده و کمپرسور شروع بکار می کند و …. میزان سرمای دلخواه در اواپرایتور و یخچال یا بعبارت دیگر مدت کار کمپرسور را می توان بوسیله ولوم ترموستات که در واقع اهرم کنترل حجم فانوسک است تنظیم نمود.

۳- رله استارت یا رله راه انداز موتور:آسنکرون بکار گرفته شده در مجموعه کمپرسور از نوع آسنکرون هایی است که سیم پیچ استارت تنها در لحظه راه اندازی (که همواره در این حالت بیشترین مقدار گشتاور مورد نیاز است) در مدار بوده وسپس از مدار خارج می شود. در مبحث موتور های آسنکرون به این دسته از موتور ها اشاره شد البته خروج سیم پیچ کمکی در آنها به توسط کلید گریز از مرکز صورت می گیرد.

در موتور یخچال سیم پیچ اصلی از مسیر رله استارت که در خارج از مجموعه کمپرسور تعبیه شده تغذیه می شود.

اجزاءاصلی رله استارت عبارتند از :

۱- بدنه معمولا” از جنس باکلیت

۲- بوبین یا سیم پیچ

۳- اهرم فلزی سرگرد یا سرتخت

۴- کنتاکت های اتصال

۵-مادگی های (فیش های)اتصال رله به موتور

همانطور که ذکر شد بوبین رله استارت با سیم پیچ اصلی سری قرار گرفته. در لحظه اول راه اندازی که نیاز به گشتاور فراوانی است تا روتور و سپس پیستون به حرکت در آید،بیشترین جریان از دو سیم پیچ مذکور عبور نموده وبه تبع آن حد اکثر میدان مغناطیس ایجاد می شود ،با افزایش ولتاژ خود القاء در رله استارت و رسیدن آن به سقف معینی،اهرم فلزی درون رله بطرف بالا جذب شده و اتصال کنتاکت های ۳و۴ برقرار می شود و در نتیجه سیم پیچ کمکی وارد مدار شده و شروع به ایجاد گشتاور می کند. به کمک دو میدان مغناطیسی سیم پیچ های اصلی و کمکی رتور براه افتاده و جریان راه اندازی معادل جریان نامی موتور می شود (شدیدا” کاهش می یابد.) با کاهش جریان دریافتی موتور از شبکه ،مغناطیس سیم پیچ رله استارت کاهش یافته و اهرم فلزی جذب شده رها میشود وبا قطع ارتباط کنتاکت های ۳و۴ در رله،سیم پیچ کمکی از مدار خارج می گردد.مراحل مذکور همواره در لحظه آغازین حرکت کمپرسور تکرار می شود و اگر بعللی در مکانیسم عملکرد رله استارت مشکلی بوجود آید،کمپرسور قادر به حرکت نخواهد بود.

۴- اورلود یا محافظ جریان دریافتی موتور: هرگاه در عملکرد صحیح موتور مشکلی بوجود آید مانند آسیب دیدن سیم پیچ های اصلی و کمکی ویا مسدود شدن مسیر گردش گاز ویا ضعیف بودن ولتاژ و…. جریان دریافتی موتور افزایش یافته و حرارت موتور رو به افزایش می نهد ودر نتیجه خواهد سوخت از این رو استفاده از اورلود یا محافظ الکتریکی موتور ضروری است.

ساختمان آن تشکیل شده است از:

۱-بدنه مخصوص

۲- پایه های فلزی اتصال برق

۳- صفحه حساس بی کنتاکت مشترک موتور قرار می گیرد، حرارت تولید شده توسط فنر کرم نیکل را افزایش داده و صفحه حساس را تحریک می سازد.با افزایش طول صفحه حساس ارتباط کنتاکت ها با یکدیگر قطع می شود وکمپرسور خاموش می شود (در این حالت نول قطع است) پس از مدتی با کاهش دما در محفظه اولود،صفحه حساس منقبض شده و ارتباط کنتاکت ها مجددا” بر قرار می گردد واگر مشکل همچنان وجود داشته باشد،قطع خود کار اورلود (و به تبع آن کمپرسور) تکرار می شود.

۵- دوشاخه،سیم های رابط،لامپ ، سرپیچ و کلید معکوس لامپ.

 

 

 

 



نمایندگی ااگ الکترولوکس ، تعمیرگاه مجاز آاگ الکترولوکس ،فیلتر ساید بای ساید ، تعویض فیلتر ساید بای ساید ، فیلتر ساید بای ساید lg  ، فیلتر ساید بای ساید سامسونگ ، تعویض فیلتر ساید بای ساید ال جی ، تعویض فیلتر ساید بای ساید سامسونگ ، تعمیرات یخچال ااگ ، تعمیرات فریزر آاگ ، تعمیرات سایدبای ساید ااگ الکترولوکس ، تعمیرات تخصصی لوازم خانگی ااگ الکترولوکس ، قطعات آاگ الکترولوکس ، نمایندگی آریستون ، تعمیرگاه مجاز آریستون ، تعمیرات ظرفشویی آریستون ، تعمیرات لباسشویی آریستون ، تعمیرات ماکروویو آریستون ، تعمیرات تخصصی لوازم خانگی آریستون ، قطعات لباسشویی آریستون ، AEG Electrolux , Ariston Hotpoint  ، ساید با ساید آاگ ،  ساید بای ساید الکترولوکس ، ساید بای ساید بوش ، ساید بای ساید نف ، ساید با ساید دوو ، تعمیر ساید بای ساید ، فیلتر ساید بای ساید ، فن ساید بای ساید ، طرز کار ساید بای ساید ، خرید ساید بای ساید ، قطعات ساید بای ساید ،  ریست فیلتر ساید بای ساید

مطالب تصادفی

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید



۷۷۸۹۲۵۵۹

۰۹۱۲۲۸۵۰۴۴۵